L’organista Juan de la Rubia reviu l’orgue de l’Església del Parc Sanitari Sant Joan de Déu
L’orgue, construït el 1929 per Lope Alberdi i Juan Dourte i un dels tres únics orgues que van sobreviure a la Guerra Civil, tornarà a sonar aquest dissabte 17 de març a les 19.00 hores a l’església del Parc Sanitari Sant Joan de Déu, de la mà de Juan de la Rubia.
La restauració, a càrrec del mestre orguener Gerhard Grenzing, ha permès recuperar l’essència de l’orgue de 1929 sense alterar la seva sonoritat original.
L’organista Juan de la Rubia tornarà a fer sonar l’orgue de l’església del Parc Sanitari Sant Joan de Déu aquest dissabte 17 de març a les 19.00 hores, després d’haver estat sotmès a un procés de restauració durant 8 mesos.
Restaurar aquest orgue ha permès que avui disposem d’un instrument recuperat i representatiu d’una època on la majoria dels seus coetanis van desaparèixer. I és que l’orgue de l’Església del Parc Sanitari és un dels tres únics orgues que van sobreviure els atacs de la Guerra Civil.
El procés de restauració, dut a terme pel mestre Gerhard Grenzing, no ha afectat l’esperit original de l’orgue ni li ha produït cap transformació, més enllà de l’extracció i separació de la consola, que ja s’havia fet prèviament. Tots els treballs per dur-la a terme i la seva harmonització s’han realitzat seguint l’estètica original de l’orgue, i sense afectar la seva sonoritat, que s’ha mantingut inalterada amb l’objectiu de recuperar l’essència de l’orgue de 1929 i el seu missatge musical resultat de l’evolució de l’orgueneria a Catalunya a principis del segle XX. Grenzing ha restaurat tots els materials existents i reorganitzat els tubs per oferir el so adequat a l’estètica sonora original de l’instrument, que es trobava en un estat regular de conservació i presentava escapaments i sorolls.
El concert d’orgue de Juan de la Rubia s’emmarca dins la Jornada Obrim el Parc del Parc Sanitari Sant Joan de Déu, una trobada de portes obertes tant per a professionals del centre com per a la ciutadania que s’iniciarà una hora abans, a les 18.00 hores. Durant la jornada, els assistents podran gaudir d’un berenar solidari i d’una petita xerrada històrica sobre el Parc Sanitari com a avantsala al concert. L’accés és gratuït prèvia inscripció al correu jornades@pssjd.org indicant el nom i cognoms de les persones interessades.
Sobre Juan de la Rubia
Natural de la Vall d’Uixó, Castelló, actualment Juan de la Rubia és l’organista titular de la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona i professor de l’Esmuc (Escola Superior de Música de Catalunya). L’any 2012 va ser nomenat membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.
De la Rubia és un dels intèrprets més guardonats de la seva generació. Entre els premis obtinguts destaquen el del Concurs Permanent de Juventudes Musicales de España i el premi El Primer Palau, concedit pel Palau de la Música Catalana.
Ha actuat als principals escenaris d’Europa, així com a Amèrica Llatina i Àsia, amb una excel·lent acollida de públic i crítica. En els darrers anys, la seva activitat concertística ha estat molt elevada, actuant en més de vint països i escenaris com l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, el Palau de la Música Catalana, la Konzerthaus de Berlín, la Gewandhaus de Leipzig, les Catedrals de Colònia i Westminster (Londres), i el Teatre Mariinsky i la Philharmonia de Sant Petersburg.
El seu repertori abasta obres des de la Música Antiga fins a l’actualitat. El màxim reconeixement li ha arribat en quatre àmbits: la música per a teclat del Renaixement i Barroc espanyol, les grans obres del Romanticisme, les seves improvisacions i les seves interpretacions de Bach.