Evitar el consum de tabac en adolescents i joves, tema clau del Dia Mundial sense Tabac del 2020
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) es focalitza en la lluita contra les campanyes de publicitat i màrqueting que inciten els nois i noies a fumar.
El Parc Sanitari Sant Joan de Déu, adherit a la Xarxa d’Hospitals sense Fum, se suma a aquesta jornada de sensibilització sobre els efectes nocius d’aquest hàbit que cada any provoca 9.500 morts a Catalunya.
Des del 1988, l’Organització Mundial de la Salut (OMS), commemora el Dia Mundial sense Tabac per posar el focus en el problema que representa el consum de tabac per a la salut pública, com a principal causa de mort evitable i que, anualment, mata 8 milions de persones al món i 9.500 a Catalunya.
En l’actual context de crisi sanitària, a més, les persones fumadores tenen un risc més alt de desenvolupar símptomes greus i morir a causa de la covid-19, tal com remarca l’OMS, tenint en compte les dades científiques disponibles fins al moment.
Protegir els més joves
La mitjana d’edat en què es comença a fumar a Catalunya és de 14,6 anys, segons dades del departament de Salut. Atès que és habitual que l’inici en el consum de tabac es produeixi durant l’adolescència i la joventut, una de les prioritats de les autoritats sanitàries és evitar que els nois i noies agafin l’hàbit de fumar.
En aquest sentit, la jornada de l’OMS d’aquest 2020 se centra en la lluita contra les campanyes de màrqueting agressives que inciten al consum de tabac, especialment en població jove, i fa una crida perquè adolescents i joves es converteixin en una generació lliure de fum.
Les accions impulsades per l’OMS pretenen desmuntar mites i donar als nois i noies els instruments necessaris per rebutjar tàctiques de captació, i apel·la, per exemple, als influenciadors, que tenen una gran capacitat de connectar amb la gent jove.
“Desconnecta’t de la cigarreta, endolla’t a la vida”
A Catalunya, coincidint amb aquesta data, se celebra la XXI Setmana sense Fum des de dilluns 25 fins al 31 de maig. Sota el lema “Desconnecta’t de la cigarreta, endolla’t a la vida”, la setmana se centra enguany a prevenir que la població jove comenci a fumar, especialment, a través d’altres formes de consum de tabac que van més enllà de les cigarretes industrials, com ara amb cigarretes electròniques, de cargolar o xixes.
El Parc Sanitari Sant Joan de Déu, com a organització adherida a la Xarxa d’Hospitals sense Fum, dona suport a la Setmana sense Fum i a les diverses iniciatives que tenen lloc aquests dies per sensibilitzar sobre els efectes nocius del consum de tabac. Alhora, treballa al llarg de l’any amb diverses línies estratègiques per controlar l’addicció al tabac i el tabaquisme, i prevenir aquest problema de salut pública.